Idrettspedagogikk

Vi ønsker å introdusere barna våre for nye idrettsaktiviteter som finnes på Haugalandet. Gjennom hvert barnehageår får 2 åringene, 3 åringene, 4 åringene og 5 åringene våre være med på ulike idrettsaktiviteter, og i barnehageåret 2022/2023 er aktivitetene ridning, klatring i Haugalandsveggen, trampett i turnhallen og Budokan. Idrettsaktivitetene vil variere fra år til år.

Ridning: Om våren får 2 åringene våre dra til Torvastad ridesenter 6 - 8 ganger for å ri på ponnier. Først får de være med på litt stell og kos i stallen med ponniene, og så blir det runderidning inne i ridehallen. Vi har med oss utdannet ridelærer under hele ridningen. Dette har vært veldig stas blant barna:)

___________________________________________________________________________________

Klatring: Om våren får 3 åringene våre dra 6 - 8 ganger i Haugalandsveggen for å klatre. Her møtes vi av en instruktør som viser oss og forteller litt hva vi skal gjøre. Barna starter da å klatre i buldreveggene, og etterhvert som de er trygge, går de over i de større veggene med sele som sikres av en voksen. Den voksne som sikrer har brattkort og er godt lært i hvordan dette skal gjøres.

Trampett: Om høsten får 4 åringene våre dra 6 - 8 ganger i turnhallen for å prøve seg på trampett. Her blir vi møtt med 1 - 2 instruktører, som har et opplegg med barna. Da får de øve på fremlengs rulle, baklengs rulle, hinderløype, hoppe på store trampoliner og lande på myke madrasser. Her får de god øving i kroppsbeherskelse, utholdenhet, øye-hånd og øye-fotkoordinasjon, sats - svev  - landing og balanse.

Budokan: Om høsten får 5 åringene våre dra seks ganger til Karmøy budokan klubb. Her møter vi på hyggelige og erfarne instruktører som lar barna få prøve seg på en kombinasjon av Judo, Ju-jutsu og Kickboksing. De vil lære forskjelige kamp-posisjoner, rulle på gulvet, koordinasjon, spark, slag i treningspute, holde hverandre nede med  "kamp" på gulvet (matter) og litt styrketrening. Det vil være lekbetont med fokus på læring, kunnskap, samspill og respekt for hverandre.